Vertaling:
En verschillende Berbernamen (voor Oujda) figureren in familearchieven en op Franse geografische kaarten, waarop de naam Afsoe of Afthoe voorkomt wat zoveel betekent als "veel stenen". Deze stenen waren offerplaatsen ten zuiden van de huidige stad. Deze offerplaatsen zijn te vinden in de streek vanaf de hoogte van de Sidi Aicha tot aan de begraafplaats van Sidi Amafoe. Deze constructies voor offers zijn van witte stenen van kolossale grootte, en te oordelen naar de geologische lagen en economische redenen afkomstig uit de streek ten noorden (van Oujda).
Uitleg:
Vreemdelingen moesten ten tijde van de Romeinen vaak voor het betreden van de stad een offer brengen om hun goede bedoelingen duidelijk te maken en de zegen van de goden af te roepen over hun handel. Opvallend in het verhaal is dat deze Romeinse offerplaatsen zich ten zuiden van Oujda bevinden, wat veronderstelt dat er indertijd een belangrijke handelsroute was die direct de woestijn inging.
Begraafplaatsen van heiligen zijn verspreid over heel noord Afrika te vinden. Vaak staan zij langs handelsroutes. Heiligen waren geliefde bemiddelaars in conflicten. Waarschijnlijk gaat de heilgentraditie terug op een sekte in de Roomse kerk uit de eerste eeuwen na Christus: de Donatisten. Deze fanatieke gelovigen deden alles om een marteldood voor hun geloof te sterven, omdat zij wisten dat zij dan rechtstreeks naar de hemel gingen. Zij organiseerden zich in kleine bendes die in boerenhoeven, meestal afgedwongen, onderdak vonden. Maar toen zij rijker werden, richten zij ook eigen plaatsen in waar zij zich verzamelden. Op heilige plaatsen kon elke zwerver een gratis maaltijd krijgen, een traditie die tot op de dag van vandaag is blijven bestaan. Deze zwervers beledigden mensen, gedroegen zich uiterst provocatief om de woede van de ander op te roepen, eindigend in doodslag, wat de bedoeling was, omdat ze dan rechtsreeks de hemel betraden.